Poznaj składkę Kup online
Kobieta wyszukuje na laptopie informacji o ubezpieczeniach

Jak dbać o serce, by cieszyć się dobrym zdrowiem?

wtorek, 03 sierpnia 2021

Jest najważniejszym i kluczowym organem w ludzkim organizmie odpowiedzialnym za pompowanie krwi w obrębie ciała. Mowa oczywiście o sercu. Choroby układu sercowo-naczyniowego są jednymi z najczęściej spotykanych przyczyn zgonów w Polsce [1], dlatego też, by cieszyć się długim życiem i dobrym zdrowiem, dobrze jest przestrzegać kilku zasad.

Zbilansowana dieta

Nie od dziś wiadomo, że niezdrowe odżywianie może przyczynić się do rozwoju chorób, dlatego ważne jest, by dbać o to, co się je. Zdrowe jedzenie może zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych takich jak np. miażdżyca czy nadciśnienie tętnicze.

Co warto do swojej diety wprowadzić?
–  Zdrowe tłuszcze (wielonienasycone kwasy tłuszczowe), które znaleźć można między innymi w rybach, oliwie z oliwek, orzechach, awokado.
– Błonnik. Jest sprzymierzeńcem odchudzania, pomaga również oczyścić organizm z toksyn. Błonnik znaleźć można m.in. w kaszach, płatkach owsianych, pełnoziarnistym pieczywie czy jabłkach.
– Magnez, Potas, Wapń. Pierwiastki te są odpowiedzialne za działanie układu nerwowego, są pomocne w pracy serca i w układzie krążenia. Owe składniki mineralne znajdziemy m.in. w bananach, pomidorach, selerze, jogurtach naturalnych czy kaszach.
– Warzywa i owoce. Są one źródłem wielu witamin oraz antyoksydantów. Pokarmy te powinny stanowić podstawę naszej diety.

Czego dobrze jest unikać/ograniczyć?
– Sól. Zbyt duża ilość soli w organizmie może przyczynić się do rozwoju choroby niedokrwiennej serca,
– Cukier. Jego nadmiar może prowadzić do otyłości i zwiększa ryzyko zachorowania m.in. na cukrzycę czy miażdżycę.
– Tłuszcze nasycone. Zbyt duża ilość takich tłuszczów (które obecne są m.in. w maśle, smalcu czy tłustym mięsie), może przyczynić się do otyłości i zwiększenia cholesterolu.

Aktywność fizyczna

Regularne ćwiczenia są bardzo dobrym sposobem, by zapobiegać chorobom serca. Wysiłek fizyczny może zwiększyć wydolność serca i dotlenić organizm, co przyczynia się do utrzymania prawidłowego krążenia. Codzienna aktywność jest zatem bardzo istotna, by móc długo cieszyć się zdrowym sercem.

Regularne badania

Choroby układu krążenia wzrastają najczęściej po 40 roku życia, dlatego warto regularnie się badać, by jak najdłużej utrzymać zdrowie. Podstawowym badaniem jest Elektrokardografia (EKG), na podstawie jego wyników można ocenić pracę serca oraz wykryć ewentualne zaburzenia np. rytmu serca. Dobrze jest również wykonać podstawowe badania krwi, echo serca czy też próby wysiłkowe. W przypadku, gdy w rodzinie występowały lub występują choroby serca, dobrze jest rozpocząć regularne badania wcześniej i sprawdzić kondycję swojego serca i układu krążenia.

Dobry sen

Nieregularny sen, zbyt mała ilość odpoczynku może się przyczynić do zmniejszenia odporności i zwiększenia ryzyka chorób układu krążenia. Zbyt krótki sen może zakłócić prawidłowe procesy biologiczne i prowadzić np. do arytmii serca. Ważne jest zatem, by w miarę możliwości regularnie kłaść się spać i przesypiać przynajmniej 6-8 godzin.

Unikanie stresu

Stres jest jednym z czynników chorób serca. Długotrwały, może prowadzić do osłabienia odporności, chorób psychosomatycznych, a także szybszego zużycia się mięśnia sercowego. W sytuacjach stresowych, przyspieszone zostaje tętno i oddech, a serce pracuje szybciej i na zwiększonych obrotach. Jak można zmniejszyć stres? Pomocna może być aktywność fizyczna, treningi relaksacyjne i oddechowe, masaż, a także kontakt z bliskimi. Wsparcie drugiej osoby i słowa otuchy mogą znacząco pomóc. Jeśli są sytuacje, które wywołują stres, dobrze jest podjąć pewne czynności w celu jego zmniejszenia. W przypadku obaw i stresu o bliskich, w razie gdyby nastąpiło nieuniknione, pomocne może być ubezpieczenie na życie, dzięki któremu można zyskać spokój o to, że bliscy otrzymają wsparcie finansowe w trudnych dla nich momentach.

[1] https://www.szpitale-polskie.pl/zawaly-serca-w-polsce-raport/