Poznaj składkę Kup online
Kobieta wyszukuje na laptopie informacji o ubezpieczeniach

Sposoby na wspieranie odporności seniora

wtorek, 07 września 2021

Jak o siebie dbać, by nie dać się infekcjom? Nie tylko w czasach pandemii koronawirusa Covid-19 warto prowadzić zdrowy styl życia, by zmniejszyć podatność na różnego rodzaju infekcje.

Żywność

Nie od dziś wiadomo, że zdrowa żywność może pomóc zapobiegać różnego rodzaju infekcjom. Zdrowe, nieprzetworzone produkty – w szczególności warzywa i owoce – powinny być podstawą naszej diety, gdyż są źródłem cennych witamin. Jakie produkty zatem są najlepsze na odporność?

Cytryna – bogata w witaminę C, która wspiera odporność organizmu. Codzienne wypicie szklanki ciepłej wody z wyciśniętą cytryną może poprawić nasz system odpornościowy.

Imbir – przyprawa ta posiada właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe, a także jest pomocna w zwalczaniu przeziębienia czy innych infekcji. Produkt ten wpiera również ukrwienie i dotlenienie komórek.

Czosnek i cebula– mają działanie bakteriobójcze. Dobrze jest jeść je na surowo jako dodatek do dań.

Natka Pietruszki – wykazuje właściwości przeciwutleniające, obniża poziom cholesterolu i wspiera naczynia krwionośne.

Miód, propolis, mleczko pszczele – działają bakteriobójczo i regenerująco.

Aloes – zawiera 20 cennych aminokwasów, które są ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Dzięki zawartości kwasu salicylowego, aloes wykazuje działanie przeciwzapalne i antybakteryjne.

Czarny Bez – dzięki dużej zawartości witamin i soli mineralnych doskonale chroni wzmacnia organizm. Działa odtruwająco i usuwa toksyny z organizmu. Wspiera leczenie stanów zapalnych i stymuluje układ odpornościowy.

Kiszonki –  doskonale wpływają na wzmocnienie odporności, usuwanie toksyn z organizmu i krew. Jeśli chodzi o wybór produktów mogą to być zarówno ogórki, kapusta, czy też buraki. Przykładowo, zakwas z buraka jest świetnym źródłem żelaza, beatiny i cennych probiotyków dla jelit. Kiszonki pomagają zwalczać pierwsze objawy infekcji.

Odpowiednia suplementacja

Witamina C – jako że człowiek nie wytwarza owej witaminy samodzielnie i jest ona wydalana z organizmu, ważna jest regularna suplementacja tego składnika. Może ona być podawana zarówno w formie tabletek doustnych, jak i kroplówek dożylnych. Druga propozycja zalecana jest w szczególności osobom o obniżonej odporności i mającym tendencje do częstych infekcji.

Cynk – to jeden z podstawowych mikroelementów, który pomaga zapobiegać przeziębieniom i innym infekcjom, chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, 

ADEK – są to cztery witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – A, D, E i K. Wspierają wszelkie procesy zachodzące w naszym organizmie, m.in.  odporność, zdrowie skóry, kości i funkcje mięśni. Chronią komórki przed stresem oksydacyjnym.

Omega-3 – wielonienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3 wpływają na prawidłowe funkcjonowanie systemu nerwowego, działają przeciwzapalnie.

Bajkalina – tarczyca bajkalska to zioło mające od setek lat zastosowanie w tradycyjnej medycynie Dalekiego Wschodu. Roślina ta wykazuje właściwości antynowotworowe, przeciwzapalne i zwalczające drobnoustroje. Ponadto, korzeń z tarczycy bajkalskiej stymuluje układ odpornościowy.  Korzeń z tarczycy bajkalskiej dostępny jest w formie tabletek lub ciętej – do przygotowania jako napój.

Kordyceps – zwany też maczużnikiem chińskim, jest to grzyb, który występuje na Wyżynie Tybetańskiej. Wykazuje działanie przeciwzapalne, łagodzi kaszel, przeziębienia i chroni organizm przed infekcjami. Grzyb ten dostępny jest w formie suplementów. Przyjmowanie kordycepsu może pozytywnie wpłynąć na układ immunologiczny, gdyż zwiększona może zostać aktywność leukocytów i makrofagów.

Styl życia

Aktywność fizyczna – Sport to zdrowie. Regularny wysiłek fizyczny wzmacnia organizm, przyczynia się do poprawy samopoczucia i zmniejsza ryzyko powstawania chorób np. naczyniowych.

Redukcja stresu – Długotrwały stres może wpływać na obniżanie się odporności, dlatego ważne jest, by wyeliminować lub zredukować czynniki stresogenne. Pomocna może być medytacja, zabiegi relaksacyjne lub odpowiednia suplementacja. Jeśli wiemy, co jest powodem stresu, to warto przyjrzeć się danej sprawie i poszukać rozwiązania. Np. jeśli czynnikiem stresowym jest obawa o przyszłość finansową bliskich i to jak poradzą sobie w przypadku, gdyby Ciebie zabrakło, to pomocne może być kupienie ubezpieczenia na życie. Dzięki takiej ochronie Twoi najbliżsi otrzymają wsparcie finansowe w trudnych dla nich momentach życiowych. Świadomość posiadania polisy może zapewnić Tobie i Twoim bliskim spokój umysłu o kwestie finansowe w przyszłości.

Hartowanie organizmu – Jednym ze sposobów hartowania organizmu jest np. systematyczne stosowanie naprzemiennych pryszniców, które polegają na polewaniu ciała raz zimną, a raz ciepłą wodą. Taka procedura może polepszyć krążenie krwi.

Sen – brak snu może spowodować zwiększenie podatności na infekcje. Ważne jest, by dbać o odpowiednią ilość i dobrą jakość snu, by organizm mógł się zregenerować.